PS: Radiocom
Vissersstraat 2
8460 Oudenburg
admin@ps-radiocom.be
00 32 (0) 59 32 15 05

vr, 10/11/2017

Sylvie Debaere: “Ik geloof nog steeds in radio”           

Afgelopen oktober bestond het jonge bedrijf PS: Radiocom één jaar. Eigenaars Peter Borgoo en Sylvie Debaere hebben in dat ene jaar al een sterk bedrijf opgebouwd in het Belgische Oostende. “Het opstarten is moeilijker dan het werk zelf.”

Het is natuurlijk niet zo dat Peter Borgoo en Sylvie Debaere helemaal nieuw zijn in de wereld van radiocommunicatie. Zo begon Borgoo in 2006 als service engineer bij Entropia om na twee jaar over te stappen naar Cuna International, als engineer en project manager. Bij Cuna kwamen ze elkaar tegen. Debaere was afgestudeerd als communica- tiedeskundige aan de Universiteit van Gent en had een leraar-bevoegdheid behaald. “Ik gaf les op de hogeschool West-Vlaanderen, dat is heel wat anders dan dit werk. Ik had een vijftig procent-opdracht, wat betekent dat ik slechts een halve werkweek had. Ik wilde mijn loon wel wat aanvullen. Bij Cuna zochten ze iemand om acht uur per week wat commercieel werk te verrichten. Een beetje bellen met klanten en afspraken inplannen. Binnen een jaar werd dat een fulltime job en na twee jaar was ik vestigingsmanager.”

DHL

Haar snelle opmars binnen Cuna International toont haar ambities. “De materie interesseerde me. Door er veel mee bezig te zijn, rol je er vanzelf in. Het beviel me enorm dat ik commerciële taken had, op pad mocht, maar ook alles kon regelen op kantoor. De diversiteit sprak me aan. En het werkgebied. Je komt op plaatsen waar anderen niet komen, zoals binnen de petrochemie.”

PS: Radiocom is een organisatie gespecialiseerd in kritische radiocommunicatieoplos-singen, die een full service concept aanbiedt, behalve in de petrochemie ook in de havens, de beveiliging, en de logistiek. “Ik herinner me nog dat we bij de Covestro-site (voormalige Bayer-fabriek in Antwerpen, red.) voor het eerst aankwamen. De eerste keer dat je daar parkeert, dan kijk je je ogen uit. Zo’n petrochemische fabriek is een wereld op zich. Er zijn maar weinig mensen buiten de radiowereld die weten dat je op zo’n plek specifieke radio-oplossingen nodig hebt. Maar ook buiten de petrochemie hebben we mooie klussen, zoals bij DHL. Voor hun nieuwe sorteercentrum gebruiken ze het netwerk van Entropia. Wij hebben daar 260 Tetra-radio’s geleverd en zelf geprogrammeerd volgens de wensen van de klant.”

Geheim

PS: Radiocom levert apparatuur van Motoro- la, Hytera en Kenwood. De verdeling binnen PS: Radiocom is duidelijk. Borgoo is verant- woordelijk voor de technische aspecten.

Debaere (“ik ben absoluut geen techneut”) houdt zich meer bezig met de commerciële kant. “Ik kan goed inschatten wat bij welke klant het beste past en werkt. Maar ik kan niet programmeren of installeren. Mijn collega Peter Borgoo heeft een technische achtergrond. ”Het duo timmert flink aan de weg. Hun geheim? “Het belangrijkste is keihard werken. Daarnaast is het een zaak van goed inplannen. Dat we met ons tweeën zijn kan betekenen dat we veel moeten uitvoeren. De andere kant is dat je gelukkig maar met z’n tweeën bent; het is zeer laagdrempelig om met één van ons in contact te komen. Onze klanten hebben direct een lijntje met de hoogste baas bij ons bedrijf”, zegt ze lachend. “Flexibiliteit en service zijn de twee belangrijkste waarden waarvoor PS: Radiocom staat.”

Toch kijkt zij ook weleens terug met verbazing, hoe ze in een jaar tijd zo veel werk hebben verzet. “Ik denk dat een belangrijk element is dat we altijd de klant voorop hebben gesteld. We bieden service, informeren de klanten op tijd en denken oplossingsgericht. Daarmee scoren we. En het is cruciaal dat we goede partners hebben. We werken bijvoorbeeld met Selecsys. Die voeren veel voor ons uit, zoals een dekkingstest. Zij staan ons bij waar nodig.”

POC

Met het succes in het eerste jaar, lijkt een verdere groei onvermijdelijk. Vanaf februari zal het team dan ook uitgebreid worden met een administratief medewerker. Verder is het nu zaak om te consolideren wat ze hebben. Zo blijft hun werk in Wallonië beperkt en gaan ze zich nog niet richten op de Nederlandse markt. Was het een moeilijk eerste jaar? Debaere: “Het opstarten is moeilijker dan het werk zelf. Dat zit in het administratieve gedeelte, dat hebben we onderschat. Voordat je begint is er een flink traject, waarbij alles op orde moet zijn. Daarna is het vrij vlot gegaan, met direct opdrachten. Het scheelt natuurlijk dat we uit de radiowereld komen.”

In dit tweede jaar kijken Debaere en Borgoo wel naar mogelijke nieuwe markten. “We houden in de gaten hoe we verschillende devices en oplossingen kunnen integreren. We kijken ook naar POC, maar in België is het integreren van verschillende communicatie- middelen nog een uitdaging. De adaptatie staat er nog in de kinderschoenen, ondanks dat we wel steeds vaker informatie-aanvragen hierover krijgen. Want ook de klanten weten dat we niet meer om verdere integratie heen kunnen, dat is de richting waarop onze markt gaat. Maar niet zonder radio. Ik geloof nog steeds in radio, al dan niet in combinatie met POC”, aldus Debaere.

 

Downloads: